Fericirea mentinuta la cote maxime

Relatiile dintre oameni sunt mai mult decat saluturile zilnice, sunt atasament si incredere reciproca.

In orice echipa coeziunea dintre colegi este cea care determina succesul sau esecul activitatii la care se lucreaza. Cu totii stim cum e sa lucrezi intr-o echipa in care trebuie sa muncesti si pentru altul sau in care trebuie sa-ti motivezi colegii pentru a termina proiectul pana a doua zi. Indiferent de ce mediu vorbim, oamenii sunt cei care pun lucrurile in miscare si de aceea relatiile dintre ei trebuie sa fie permanent analizate pentru a fi imbunatatite.

Modul in care o persoana se adapteaza unei culturi organizationale si unui mediu de lucru sunt determinante pentru evolutia acestuia in cadrul institutiei dar si la nivel personal. Responsabilitatea de a armoniza competentelor oamenilor cu valorile organizatiei revine departamentului de resurse umane, dar in acest proces nu ar trebui sa lipseasca nicio structura a organizatiei.

Intr-o organizatie de studenti, oameni mai fericiti inseamna o echipa unita care va crea proiecte mai bune si va dezvolta organizatia intr-o maniera inovativa. Fericirea este o stare relativa ce trebuie intretinuta mereu, de aceea, inca din momentul in care noi membri sunt recrutati, sunt initiate procese de dezvoltare a relatiilor dintre membri.

Pe parcursul unui an sunt organizate teambuilding-uri, cel putin unul, ce au ca rol principal cunoasterea membrilor intre ei, dezvoltarea unor relatii de incredere reciproca, dar si crearea unei identitati colective si apropierea noilor intrati de cultura organizationala.

In cadrul acestor teambuilding-uri se desfasoara jocuri de cunoastere, creative, activitati in echipe si evident petreceri care aduc, inevitabil, oamenii mai aproape. In afara de teambuilding-uri cu intreaga organizatie, sunt des planificate intalniri informale intre membrii unei divizii, departament sau iesiri tematice.

Pentru a se asigura o buna dezvoltare a relatiilor dintre membri, acestora le sunt puse la dispozitie diverse traininguri pe domenii variate, sunt incurajati sa vorbeasca liber, sa dea si sa primeasca feedback. Totodata managerii de departamente au responsabilitatea de a mentine un climat propice pentru armonizarea caracterelor membrilor.

Spre deosebire de o organizatie studenteasca, unde accentul este pus pe dezvoltarea individului, atat pe plan profesional, cat si pe plan personal, intr-o companie, interesul se deplaseaza catre ceea ce individul stie sa faca, oameni mai fericiti insemnand bani mai multi pentru companie.

Pentru a satisface cat mai bine nevoile de relationare a angajatilor, companiile organizeaza spatiul de munca astfel incat acestia sa comunice cat mai liber, spatiul pentru birouri devenind, astfel, un spatiu deschis cu o mobilitate foarte mare.

Pe langa spatiul propriu-zis destinat lucrului, companiile amenajeaza sali de curs, spatii de recreere si competitii sportive interne, restaurant pentru servirea mesei in incinta si acopera peretii cu mesaje inspirationale.

Un exemplu relevant sunt cei de la Google, care au amenajat Googleplex-ul (sediul general) astfel incat angajatii sa nu duca lipsa de nimic si sa aiba timp pentru relationare.

Canapele si mingi de relaxare langa birouri, mese de biliard pe coridoare, animalele de companie prin sediu, toate spun fun at work, dar nu se opresc aici, sursele de hrana, care sunt oferite gratuit, sunt amplasate la maximum 30 de metri distanta de fiecare persoana, iar angajatii au posibilitatea sa cante la pian, in sala de muzica.

Si companiile au un departament de resurse umane care se ocupa de starea personalului, punandu-le la dispozitie traininguri, programe de dezvoltare profesionala, dar si diferite canale de comunicare interna, precum reviste, cutia cu sugestii, forumul angajatilor, intranetul prin care sunt incurajati sa vorbeasca deschis.

La Orange, oamenii comunica prin reteaua de intranet, revista interna si au loc intalniri cu managerii prin care se stabilesc obiectivele viitoare, iar in cadrul proiectelor culturale si sportive ale companiei pot participa si angajati.

Spre deosebire de organizatiile studentesti, petrecerile in companii sunt mai rare, dar tind sa prinda anvergura, fiind un mod propice de networking cu sefii, colegii si partenerii.

Cei de la Zappos organizeaza astfel de petreceri tematice cu orice ocazie, Halloween, aniversarea companiei, interesante fiind petrecerile pentru sarbatorile de iarna, care nu se desfasoara la sfarsitul anului, ci in ianuarie, dupa toata febra perioadei.

Fiecare institutie are programele proprii de stimulare a relatiilor intre oameni, dar se bazeaza, in mare parte pe ceea ce John Maxwell afirma despre relatiile interumane:
  •            Cel mai nesemnificativ cuvant : Eu.
  •            Cel mai important cuvant : Noi.
  •            Cele mai importante doua cuvinte : Va multumesc.
  •            Cele mai importante trei cuvinte: Totul este iertat.
  •            Cele mai importante patru cuvinte : Care este parerea dumneavoastra ?
  •            Cele mai importante cinci cuvinte : Ai facut o treaba buna.
  •            Cele mai importante sase cuvinte : Vreau sa te inteleg mai bine.

Este greu de realizat mediul ideal de lucru in care fiecare persoana sa aiba posibilitatea de a comunica si interactiona cu toti colegii, dar atunci cand efortul depus pentru a trece de la o gandire “eu” la o gandire “noi” este vizibil, rezultatele nu vor intarzia sa apara.

Oameni fericiti inseamna, in definitiv, utilizarea a cat mai multe cuvinte importante, iar daca acestea sunt folosite la momente oportune, relatiile dintre oameni se vor dezvolta de la sine, intr-un mod armonios.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu